Yoga för hälsa och välmående

Yoga

Seasonal Yoga

Seasonal Yoga är en mjuk, flödande och rörlig yoga, som har sitt ursprung i Hatha yogan. Vi övar balans, styrka och smidighet men viktigast är vår närvaro i oss själva med hjälp av vår djupa andning. När vi yogar i Seasonal Yoga följer vi den kinesiska medicinens årstider  och stimulerar organ, deras meridianer och akupunkturpunkter i just den årstid vi är i. Det gör att yogans energi, flöde och asanas (ställningar) förändras under årets ”sex” årstider.

Yinyoga

I Yinyogan vilar du dina muskler och låter andningen och din djupa närvaro ta dig in i kroppens bindväv, som finns runt muskler, organ, skelett och under huden. Det är många gånger den spända bindväven som gör att du känner dig stel och osmidig. I yinyogan är det framförallt områdena kring nedre delen av ryggraden, lår och höfter som du jobbar med. Alla yinyogans ställningar utövas sittande eller liggandes på yogamattan. Yinyogan blir väldigt meditativ eftersom du håller ställningen i tre – fem minuter. Vi vill observera och acceptera vad som händer inom oss när vi slappnar av och låter kroppen vila i ställningen. Yinyogan är en bra yogaform att kombinera med annan form av träning.

Även i Yinyogan följer vi den kinesiska medicinens årstider.

Mediyoga

Mediyoga är en terapeutisk yogaform utvecklad i Sverige av Göran Boll. Den kopplar samman uråldrig yogisk visdom med modern skolmedicin. Mediyoga används inom vården då svensk forskning vid Karolinska sjukhuset, Danderyds sjukhus mm har visat att Mediyoga fungerar bra vid olika sjukdomstillstånd. Stor vikt läggs till det långa djupa andetaget. Yogapassen bygger på effektiva andningstekniker, meditationer och enkla rörelser som kan skapa balans både fysiskt, mentalt och emotionellt. MetdiYoga görs på yogamatta eller på stol.

MIMY

MIMY = Mindfulness och MediYoga. Karaktäristiskt för MIMY är att övningar och meditationer är korta och enkla att utföra och syftar till att skapa balans både på yogamattan och utanför i vardagen. MIMY uppmuntrar till daglig träning. Mindfulness delen hjälper till att bli mer fokuserad, fatta klokare beslut, prioritera bättre och agera medvetet istället för att reagera när man möter stress. MediYoga delen hjälper till att frigöra spänningar i kroppen, bli smidigare och mer flexibel i kropp och sinne. MIMY syftar till att lära dig använda mindfulness och MediYoga på ett sätt som ger dig ökad livskvalitet och minskad upplevelse av stress i din vardag.
Även MIMY pass ingår i svensk forskning.

Under våren 2018 håller jag yoga i Björklinge, i Uppsala och på företag